La Fundació Esportiva Atlètic Vilafranca pretén ser una formació complementària dels nois i noies que la formen, per tal d’aconseguir persones identificades amb uns models de cultura, correcció, respecte, ètica i moral esportiva que posteriorment seràn aplicables a la vida quotidiana. Té 26 equips des de categoria mainada a sènior, tant femení com masculí. Des de la Fundació Esportiva Atlètic Vilafranca es dóna molta importància a la salut de l’esportista, i per aquesta raó ha apostat per augmentar el servei de fisioteràpia de manera que es pugui arribar a totes les persones, categories, entrenadors, jugadors, familiars i es puguin prevenir al màxim les lesions evitables.

Entrevistem a la Thais Camps, que realitza la tasca de fisioterapeuta al club des de la temporada 2008-2009, i al Toni Serrano, vinculat al club des que tenia 8 anys, actualment també entrenador de porters.

- Com hem comentat, aquesta temporada s’ha ampliat l’horari del servei de fisioteràpia, quin és aquest horari i què ha de fer una persona si es vol visitar?

La Fundació Esportiva Atlètic Vilafranca (FEAV) li dóna molta importància a la fisioteràpia, i més concretament a la fisioteràpia de prevenció. Des del nostre punt de vista és d’agraïr que els clubs ens tinguin en compte i d’aquesta manera poder aportar el nostre granet de sorra i expandir el concepte “prevenció” a la la societat en general, i a l’esport més concretament. Han fet un verdader esforç per a poder mantenir i fins i tot ampliar aquest servei. Aquesta temporada, aprofitant que som dos fisioterapeutes, hem ampliat l’horari a Dilluns, dimecres, dijous i divendres de 19,15h a 21,30h. Si algú està interessat en visitar-se, tan sols ha d’anar a la oficina del club i apuntar-se en una llista a l’hora i el dia que li vagi bé.

- Quines són les vostres tasques?

Les nostres tasques consisteixen en atendre als jugadors de la FEAV que es lesionen al llarg de la temporada. Passem pels entrenaments a observar i si algun entrenador ho demana, anem al seu entrenament o ens reunim amb ells per assessorar-los. Realitzem el control de les lesions dels jugadors i també els readaptem, iniciem la pràctica progressiva a l’esport. Principalment, però, els nostres objectius són valorar quin tipus de lesions són més freqüents en els nostres equips i prevenir-les.

-Què s’entén com a prevenció en fisioteràpia?

L’estil de vida que vivim en la nostra societat, fa que sovint pensem en moltes coses però dediquem poc temps al dia a parar i pensar en nosaltres. De tant en tant pensem en la nostra imatge o com som per fora, però i per dins?

De manera general, s’entén el fet d’anar al fisioterapeuta quan han saltat les senyals d’alerta al nostre cos i en donem les culpes a la feina, a un mal gest o a un fet fortuït. Ben poques vegades ens preguntem què haguessim pogut fer per evitar aquell dolor. Mai és massa tard per prevenir, fins i tot una vegada s’ha adquirit la lesió, és bon moment per a fer-ho.

-Com aconseguiu els vostres objectius de prevenció en el club?

La temporada 2012 – 2013, des de la Fundació Esportiva Atlètic Vilafranca s’ha apostat ben fort per arribar a cadascún dels coordinadors, entrenadors, delegats, jugadors i familiars per a seguir una mateixa línia en aquest sentit, el de la prevenció i la divulgació dels bons hàbits. En el mes d’agost vam començar fent un estudi de cada un dels jugadors que estan en les edats que s’ha detectat de més lesió, des d’aleví fins a juvenil, en total 15 equips.

Aquest estudi intern consisteix en una revisió individual de cada jugador on es valorava:

- Lesions prèvies

- Observació i valoració de l’esquena

- Valoració de la hiperlaxitut de les articulacions

- Valoració de l’elasticitat muscular

A cada jugador se l’informava de la nostra valoració i si s’observava alguna anomalia es parlava directament amb els pares. D’aquesta informació en fèiem un anàlisi que transmetíem directament a l’entrenador, informant-lo de les patologies més freqüents en el seu equip i s’assessorava explicant exercicis per a poder treballar segons les necessitats individuals de cadascun d’aquests jugadors i les necessitats col·lectives.

- Tenim entès que esteu fent uns tallers per als equips.

Sí. S’han estat analitzant les lesions que hi ha hagut aquests últims 4 anys en el nostre club, de les quals moltes podrien haver-se evitat. Una bona elasticitat, una bona prevenció de lesions anteriors, patologies físiques detectades a temps o un bon escalfament abans d’un entrenament i partit podrien evitar moltes lesions. El més important és que el jugador, des de ben petit, en sigui conscient i doni importància a la seva salut postural i corporal, així com als hàbits alimentaris saludables, el bon descans i el control de l’estrés.

Vam decidir que havíem de profunditzar en els temes i acostar-nos d’una manera didàctica als jugadors. Hem començat per uns tallers on expliquem què és un múscul, el seu funcionament i perquè serveixen els estiraments.

- Ens en podeu fer cinc cèntims?

MusculEns interessava transmetre als jugadors en edats de formació què era un múscul, per dins i per fora, i la idea que se’ns va acudir va ser dividir el taller en tres parts.

La Primera, consisteix en crear un múscul de plastilina entre tot l’equip. Amb color rosa fem 25 “miofibrilles”. Fem 5 grups de 5 i les embolcallem amb plastilina marró i creem una fibra muscular, i de les 5 fibres musculars les embolcallem amb plastilina vermella fent-ne el múscul.

La segona part, treballem en grups reduïts de reflexionar sobre unes preguntes, amb les quals els ajudem a treure conclusions que valorem al final entre tots, exemplificant amb el múscul de plastilina. Aquestes preguntes ens ajudaràn a entendre el video que mirarem a la tercera part. Expliquem quina és la funcionalitat del nervi sobre el múscul, les diferents accions dels músculs, reflexionem sobre quines parts del cos treballem quan fem estiraments, els efectes que tenen en el cos i valorem sobre els principis d’aplicació, tot això amb exemples visuals i simples. Per a finalitzar cada grup ha de preparar correctament uns estiraments que se’ls demana i corretgim entre tots.

- El vídeo, l’heu creat expressament per a aquest taller?

Vam estar un temps creant un guió del vídeo, però no sabíem com fer el disseny del múscul per dins. Buscant per a youtube vam trobar un vídeo que ens resumia tal i com preteníem fer nosaltres, els conceptes més bàsics del múscul: http://www.youtube.com/watch?v=EuWj1eWPaa8.

Finalment vam crear la segona part del vídeo, que s’adequava exactament al guió que havíem previst inicialment.

(La segona part del vídeo es pot visualitzar a dalt de tot d'aquest article)

- Teniu algun projecte més pensat?

Sí. Volem acavar els 3 equips que ens falten per a fer les revisions i els tallers, i després de setmana santa iniciarem un projecte de prevenció per a porters. De totes maneres el nostre projecte més important és estar al costat de tothom qui necessiti assessorament en fisioteràpia i serveixi per a fer difusió de que cuidar-se i pensar en nosaltres sempre és necessari.